Sizning miyangiz, boshqa tanangiz kabi, stimulyatsiya va mashqlarga muhtoj . Agar siz miyangizni yaxshi holatda saqlashni istasangiz, nega kuniga kamida yarim soatni aqliy tarbiyaga bag’ishlamaysiz?

Quyidagi oddiy mashqlar miyangizni muntazam ravishda mashq qilishda yordam beradi va uning dangasa bo’lishining oldini oladi. Ulardan ba’zilari kundalik hayotingizga organik tarzda kiritilishi mumkin, ba’zilari esa miyangizni ish ohangida ushlab turish uchun maqsadli ravishda amalga oshirilishi mumkin.

Matematika bilan do’stlashing

Kalkulyator yoki kompyuterdan foydalanmasdan, o’zingizning boshingizda qila oladigan barcha hisob-kitoblarni bajaring. Hech narsa miyani oddiy arifmetika kabi keskinlashtirmaydi . Aqliy qobiliyat:

  • raqamlarning ma’lum tartibini saqlash;
  • ikki xonali raqamlar bilan ishlash;
  • ikki xonali sonlarni ko’paytirish va bo’lish;

bugun mag’rurlik uchun sabab bo’lishi mumkin. Bizning dangasa miyamiz bunday ehtiyojga tez-tez duch kelmaydi.

Hisob-kitoblarni amalga oshirish kerak bo’lganda, yordam uchun hisoblash vositalariga shoshilishga yo’l qo’ymang. Avval aqliy arifmetika qilishni qoidaga aylantiring. Arifmetik muammolarni asta-sekin murakkablashtiring , xuddi maktab darslarida bo’lgani kabi.

Haydashda navigatorga ishonmang

Notanish hududda mashina haydash kerak bo’lganda, miyangizni marshrutingiz xaritalarini tasavvur qilishga majburlang. Bundan tashqari, agar siz allaqachon bo’lgan joylarni kezishingiz kerak bo’lsa, navigator yordamidan foydalanishga shoshilmang. Birinchidan, xotirangizda ilgari sayohat qilingan marshrutni eslashga harakat qiling va yo’lni xotiradan chizing.

Eski va deyarli chop etilmagan yo’l xaritalarida marshrutni o’qish va kuzatish ham sizning miyangiz uchun foydali yuk bo’lib , siz mashinada sayohat qilishingiz kerak bo’lgan joylarning vizual tasvirlarini yaratishga majbur bo’ladi.

Siz sayohat qilayotgan er va yo’llarni yaxshi tushunganingizga ishonch hosil qiling, bilimingizni kengaytiring, yangi yo’llarni o’rganing va yangi marshrutlar yarating.

Eski xotiralarni jonlantiring

Ehtimol, sizning fotosuratlaringiz bilan eski albomlaringiz bor. Agar sizda bo’sh daqiqalar bo’lsa va miyangizni mashq qilmoqchi bo’lsangiz, eski fotosuratlaringizga qarashni boshlang. Ulardagi tasvirlarga qaraganingizda, tafsilotlarga e’tibor bering va o’tmishda qanday ko’rinishini eslashga harakat qiling. O’tmishdagi rasmlarni fotosuratlardan qayta yarating.

Tafsilotlarga alohida e’tibor bering . Suratga olishdan oldin qanday voqea sodir bo’lganini va keyin nima bo’lganini eslashga harakat qiling.

Eslab qoling:

  • tortishish ishtirokchilarining so’zlari,
  • ularning kiyimlari ranglari,
  • ularning ovozlari
  • yuzlar,
  • pozalar
  • va hokazo.

Xotiralaringizni iloji boricha chuqurroq saqlashga harakat qiling va shunchaki sirtni ko’zdan kechirmang.

Agar sizda hali ham eski xatlar bo’lsa, ularni qayta o’qing va ularni qabul qilganingizda va qachon o’qiganingizni, bularning barchasi qanday sharoitda sodir bo’lganini, o’sha paytda hayotingizni qanday voqealar bilan to’ldirganini eslashga harakat qiling.

Ushbu mashq nafaqat uzoq muddatli xotirani, balki o’tmishdagi voqealarning to’liq rasmini alohida tasvirlar va xotiralardan qayta qurish, mantiq va mavzu aloqalarini kuzatish qobiliyatini ham o’rgatadi. Siz ushbu o’quv sintezi deb atashingiz mumkin – bu turli xil elementlardan to’liq rasmni qayta tiklashning aqliy qobiliyati.

O’xshash tilda o’qing

Bu holda biz ingliz, frantsuz yoki ispan kabi chet tili haqida gapirmayapmiz. Garchi ularni o’rganish, shubhasiz, miya rivojlanishi uchun juda foydali bo’lsa-da, endi tavsiya rus tiliga tegishli tillarda – belarus, polyak, slovak, sloven tillarida o’qishni rag’batlantirishga qaratilgan.

Bunday o’qish miyangizni o’xshashlik bo’yicha uyushmalarni faol ravishda qidirishga , bir xil ildizga ega so’zlarni solishtirishga va ona rus tilidagi kabi xorijiy so’zlarda bir xil ma’nolarni topishga majbur qiladi.

Bu erda siz mantiq, taxmin, bir nechta taqqoslash va og’zaki sezgidan foydalanishingiz kerak bo’ladi.

Masalan, ko’plab slovencha so’zlar rus tilida so’zlashuvchi kishi uchun tushunarli ma’noni anglatishi sababli esda qoladi:

  • “o’chirgichlar” – o’t o’chiruvchilar,
  • “futbol” – futbol,
  • “blagaina” – do’kondagi kassa,
  • “gotina” – naqd pul,
  • va hokazo.

Uy atrofida ko’r-ko’rona yuring

Albatta, ushbu mashqni bajarish uchun sizga har xil kutilmagan hodisalar va kichik xavf-xatarlardan sug’urta qiladigan yordamchining yordami kerak bo’ladi.

Avvaliga bunday miya mashqlari sizga g’alati va qiyin bo’lib tuyulishi mumkin. Biroq, tez orada miyangiz bu vazifani juda yaxshi bajara olishini va muntazam takrorlash bilan buni yaxshiroq va yaxshiroq bajarishini bilib hayron qolasiz.

Bir qarashda, bu qiziqarli va qiziqarli mashq, lekin aslida bu sizdan talab qiladi

  • erni xotiradan tiklash qobiliyati,
  • kesishgan bo’shliqlar o’lchami haqida fikr yuritish mantig’i,
  • g’ayrioddiy faoliyat sharoitida ehtiyotkorlik,
  • harakatni muvofiqlashtirish.

Kompyuter miya mashg’ulotlaridan foydalaning

Ko’pgina muvaffaqiyatli mutaxassislar kompyuterga asoslangan miya mashg’ulotlarini o’zlarining shaxsiy o’sishi va aqliy rivojlanishiga samarali sarmoya sifatida qarashadi. Miya uchun kundalik mashq sifatida onlayn mashqlar nafaqat intellektingizni yaxshi holatda saqlashga yordam beradi, balki qaror qabul qilishni tezlashtirishga yordam beradi, balki Altsgeymer kasalligi kabi jiddiy yoshga bog’liq kasalliklarga qarshi ishonchli profilaktika chorasi sifatida ham munosib hisoblanadi.

Siz, masalan, Vikium aqliy trening dasturida “Anagrams” mashqini bajarishga harakat qilishingiz mumkin . Anagrammalarni tezlikda yechish o’rganish tezligiga, shu jumladan onlayn o’rganishga ijobiy ta’sir ko’rsatadi, chunki bu ma’lumotni tezda tahlil qilish va qayta tuzishni talab qiladi.

Matematika bilan bog’liq o’yinlar bilan miya uchun foydali mashqlar. Masalan, Geometriya simulyatori fazoviy fikrlash, mantiq va tasavvurni faollashtiradi. Wikiumni ishlab chiqish dasturining bir qismi bo’lgan ushbu vazifa sizga fazoviy orientatsiya va analitik qobiliyatingizni yaxshilashga yordam beradi.

Vazifalarning murakkabligini bosqichma-bosqich oshirish sizga etarlicha yuqori murakkablikdagi notanish ma’lumotlarni qayta ishlash ko’nikmalarini rivojlantirishga imkon beradi . Taxminan bunday ish miya tomonidan amalga oshiriladi, notanish tilda yozma nutqni tushunishga harakat qiladi – harf birikmalarini tahlil qiladi va ular orasidagi tanish signallarni ajratadi.

Mashqlaringiz muntazam bo’lishini ta’minlash uchun dasturning o’zi keyingi mashg’ulot vaqti kelganligini eslatib, keyingi qiyinchilik darajasini yakunlashga taklif qiladi.

Miyani samarali mashq qilish tamoyillari

Yuqorida sanab o’tilgan barcha mashqlar, agar siz ularni bajarayotganda bir nechta oddiy, ammo juda foydali tamoyillarga amal qilsangiz, yanada foydali bo’ladi. Aynan:

1) Intellektual zavq, qiziqish va hayajon

Miyangizni mashq qilish qiziqarli bo’lishi kerak . Rivojlanish bosqichidagi har qanday biznes bizdan bizdan ko’proq kuch talab qiladi. Ammo, agar siz mushaklarni va, masalan, ko’zni shunday mashq qilishingiz mumkin bo’lsa, unda umumiy miya mashg’ulotlarining samaradorligi bevosita mashg’ulot vazifalariga bo’lgan munosabatingizga bog’liq.

Agar ular zerikarli va monoton bo’lib tuyulsa, sizning miyangiz saboq olishi dargumon. Shuning uchun ham mashg‘ulot va kompyuter masalalari jozibali va hayajonli bo‘lishi, ularning yechimi sizda haqiqiy ishtiyoqni uyg‘otishi, sizni tobora murakkabroq vazifalarni bajarishga undashi kerak.

2) Muntazamlik va tizimlilik

Shuni eslatib o’tish kerakki, har qanday mashg’ulotning asosiy printsipi uni muntazam ravishda bajarishdir. Bir tasodifiy mashg’ulot yoki kayfiyatingizga ko’ra mashg’ulot aqliy faoliyatni rivojlantirish uchun eng foydali amaliyot emas . O’z ta’lim tizimini ishlab chiqish muhimdir. Misol uchun, bir yoki ikki haftalik darslar.

Rejalashtirilgan miya mashqlarini o’tkazib yubormaslik uchun mashq vaqtlarini jadvalingiz bilan muvofiqlashtiring. Bu yotishdan oldin yoki aksincha, ertalab professional muammolaringizni hal qilishni boshlashdan oldin bo’lishi mumkin. Va agar bunday trening odat tusiga kirsa va ish haftangizning ajralmas qismiga aylansa, bu mutlaqo ajoyib bo’ladi.

3) Ruhiy charchoqning oldini olish

Miya ishdan charchaydi. Shuning uchun, o’z vazifalaringizni shunday taqsimlash noto’g’ri bo’lib, siz avval vaqtingizni oddiy vazifalarni bajarishga bag’ishlaysiz va keyin sezilarli kuch talab qiladigan murakkabroq narsalarga o’tishingiz mumkin. Bu vaqtga kelib miyam allaqachon charchagan edi.

Shuning uchun ish kuningizni sizdan ijodkorlik, intellektual jasorat va kuchli e’tibor talab qiladigan murakkab muammolarni hal qilishdan boshlang. Va shundan keyingina miyangizni tanish va nisbatan murakkab bo’lmagan aqliy faoliyat turlari bilan yuklang.